Maldens Vlak

Bezoek ook eens de website van de club: https://boscafedezweef.nl

Beste F5K piloten,

Allereerst wens we jullie al het goede voor 2025 in goede gezondheid en natuurlijk veel thermisch vliegplezier!

De eerste wedstrijd in 2025 staat al vroeg in het seizoen gepland. We zijn dit jaar welkom op het Maldens vlak. Hier wordt vanaf 1 maart met “echte” zweefvliegtuigen gevlogen en dan kunnen we er met onze modelvliegtuigen natuurlijk niet vliegen.

Echter, in het laatste weekend voor 1 maart kan er zelfs op 2 dagen lekker gevlogen worden: op de zaterdag 22 februari is er een F3K wedstrijd en op de zondag 23 februari een F5K wedstrijd. Nogmaals dank aan Bastiaan die dit mogelijk heeft gemaakt. 

Het is een zeer ruim veld met weinig tot geen vliegbeperkingen in een prachtige omgeving. Ook is er een kantine aanwezig met sanitaire voorzieningen, waar je een drankje en hapje kunt krijgen.

Locatie:
Groesbeekseweg 55A
6581 BJ Malden

Dagindeling:
Tijdens de invliegperiode kan iedere piloot zijn toestel testen en eventuele aanpassingen aan de Altis Nano doorvoeren. Er is een laptop met kabel voor de Altis aanwezig. Indien nodig kan de juiste Firmware en startparameters ter plekke geprogrammeerd worden (In de bijlage treffen jullie de geldende instellingen van de Altis Nano aan). Voor nieuwe piloten die nog geen Altis hebben, maar graag eens mee willen vliegen is er een “leen” Altis beschikbaar. 

09:00 Invliegen en veld uitleggen
09:45 Briefing met groepsfoto 
10:00 Start wedstrijd
16:00 Start laatste taak 
Aangezien het vroeg in het seizoen is kan besloten worden het vliegen van de laatste taak eerder te 
laten plaatsvinden. Dit zal tijdens de briefing besproken en besloten worden.

Na de laatste taak worden de scores van elkaar gecontroleerd en aansluitend volgt de prijsuitreiking

Aflastingen:
Het al dan niet doorgaan van de wedstrijd zal uiterlijk een dag voor de wedstrijddag rond 20.00 uur in dit draadje op het forum bekend gemaakt worden.

De wedstrijd gaat niet door als:

  • de gemiddelde windsnelheid tussen 11.00 uur s’morgens en 17.00 uur s’middags hoger is dan 8 m/s (bron: windfinder)
  • de mate en of kans op neerslag tussen 10.00 uur en 16.00 uur groot is (bron: buienradar)
  • er minder dan 8 deelnemers zijn ingeschreven 
  • er minder dan 8 deelnemers aanwezig zijn tijdens aanvang van de wedstrijd. In dat geval beslissen we met de aanwezige piloten hoe we een invulling aan de dag zullen geven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het vliegen van een gezamenlijke “All Up” taak zonder coach 

Wedstrijdleiding:
Wedstrijdleiding: Brian van der Gouw
Jury: 2 personen, welke tijdens de briefing vastgesteld worden.

Inschrijving:
Inschrijven is mogelijk in dit draadje of door een mail te sturen naar f5k.contest@gmail.com De uiterlijke inschrijfdatum is zaterdag 22 februari 2025. Ben je niet ingeschreven, maar besluit je op het laatste moment alsnog mee te doen dan zullen we er alles aan doen om dit mogelijk te maken. Stuur dan een verzoek naar bovenstaand e-mailadres of neem contact op met de wedstrijdleider.

Inschrijfgeld:
Senioren: € 15.00 ; Junioren: € 5,00

We verzoeken jullie het inschrijfgeld bij voorkeur digitaal te verrekenen middels een betaalverzoek van de organisatie. Uiteraard kun je ook cash op het veld betalen.

Wedstrijdregels en Local rules 2025:

  • Ook F5K toestellen met een lagere vleugelbelasting dan 12 gr/dm2 worden toegestaan
  • Alle taken: indien je door wat voor reden dan ook niet kunt starten, en je merkt dit  voordat de taak is begonnen: dan mag je vragen om de tijd te stoppen zodat je je toestel op orde kunt maken en alsnog de taak volledig kunt meevliegen.
  • Alle taken: indien je door wat voor reden dan ook niet kunt starten, en je merkt dit  nadat de taak is begonnen, en je doet dit niet doelbewust: dan mag je later starten. Reden: het is nagenoeg onmogelijk hierdoor de taak te winnen.
  • Gelijktijdig starten bij All Up – start je tijdens de landings- of voorbereidingstijd van de volgende All Up taak, dan moet je direct landen en zo snel mogelijk weer starten. Tijd wordt niet stopgezet en loopt gewoon door. 
  • Piloten die voor het eerst mee willen doen, maar nog geen Altis ter beschikking hebben kunnen een Altis lenen van de organisatie. Mocht de aandrijving niet sterk genoeg zijn om binnen 7 seconden op de Nominal Launch Height te komen (60 of 70 mtr) dan kan de motorlooptijd met enkele seconden opgerekt worden om alsnog op deze hoogte uit te komen. Hierdoor kunnen ook nieuwe instromers met een minder geavanceerde kist eens proeven aan het F5K format. Een of twee seconden extra zal niet het verschil maken in het klassement.